perjantai 10. huhtikuuta 2015

Koululaulun uudet kujeet

Miten saa tavallisen lukiolais- tai yläkouluryhmän kokeilemaan, mitä outoja, erilaisia ääniä heistä löytyy (siis musiikintunnin kontekstissa - muutenhan sitä ääntä kyllä löytyy...)? Tätä olen useinkin pohtinut ja pyrkinyt kehittelemään nimenomaan "matalan kynnyksen" harjoituksia, jotka kuitenkin johtaisivat yhteiseen musiikilliseen toimintaan. 

Löysin (ainakin itselleni) tuoreen lähestymistavan äänenkäyttötapojen tutkimiseen nuoren kollegan, Annika Tepposen, pitämän tunnin kautta. Annika sovitti U2:sen kappaleen "With or Without You" vokaalistemmoille ja äänitti nämä stemmat GarageBandille, stemmalaulun tueksi. 

Hänen aluksi esittäessään ideansa olin hieman epäileväinen: lähtevätkö opiskelijat mukaan? Jotkut lukion mu1- ryhmät kun saattavat olla kovin hiljaisia laulamisen osalta, osa on laulanut viimeksi 7:luokalla, osa arastelee isossa ryhmässä opiskelijoita, joita eivät tunne, ryhmän ilmapiiri ei ehkä vielä ole rakentunut riittävän luottamukselliseksi jne. 

Tunti oli käytännössä erittäin mielenkiintoinen ja idea loppujen lopuksi hyvinkin yksinkertainen, mutta eipä olisi ensimmäisenä tullut itselle mieleen! Laulustemmat ja soundit olivat niin selkeitä ja sopivan helppoja, että opiskelijat innostuivat rohkeasti kokeilemaan. 

Innostuin itsekin asiasta ja tein seuraavanlaisen vokaalitaustan GarageBandilla Imagine Dragonsin kappaleeseen "Demons":

Demons GB - vokaalitausta

Äänityksessä käytin omaa puhelintani. Pistin korvanapit päähän ja äänitin pelkistetysti puhelimen mikkiä käyttäen. Stemmojen sovittamiseen ja äänittämiseen meni aikaa noin 30 minuuttia. AutoTunea ei myöskään ole käytetty, mutta pitäähän omassa tekemisessä pientä eloa kuuluakin, ei mitään turhia hifistelyjä!

Biisin perussointukierto on helppo ja tuttu:    A    E    F#m    D 

Aivan aluksi äänitin "bassostemman". Laulun kannalta muunsin bassokulun menemään E/G# kautta, se tuntui äänenkuljetuksellisesti loogisemmalta. Käytin äännettä "Gyng". Kokeilin myös "Dyn", mutta se ei äänitettynä kuulostanut tarpeeksi napakalta. 

Seuraavaksi äänitin "1. kitaran" ja nasaalia "waw waw" äännettä käyttäen. Kolmas stemma oli "2. kitara, siinä rintaäänellä "wii wii". Ylimmässä stemmassa tavoittelin jousimaista soundia, mutta kyllä välillä lähinnä saha tuli mieleen. Äänteenä "haa" hönkäilyä eli huokoista äänenkäyttöä. Ainakin tavoittelin.

Viimeisenä äänitin "rummut" eli beatboxasin ja se on itselleni melko uusi aluevaltaus: nyrkki suun eteen "mikiksi" ja aspiroidut p-k-ts-k- konsonantit. Muistin helpottamiseksi opiskelijoille voi antaa muistisanaksi "pahkasika".

Käytännön harjoittamisessa ryhmä jaetaan siis osiin.  Jos jollekin ryhmälle 4- ääninen satsi on hankala tai ryhmä on pieni, voi toisen "kitarastemman" jättää pois. GB on siitä helppo, että eri stemmat saa kuulumaan raita kerrallaan, joten se auttaa stemman harjoittamisessa.

Siinä vaiheessa, kun kaksi stemmaa tai useampi yhdistetään, tausta voi pyöriä aivan rauhassa, ja kas: ope on vapaa soittimesta kulkemaan ryhmän luota toiselle tukemaan, tsemppaamaan ja innostamaan!

Opiskelijat kiertävät karusellimaisesti stemmasta toiseen. Jokainen kokeilee siis jokaista stemmaa. Yksi tai useampi opiskelija voi myös laulaa melodiaa harjoitetun sointutaustan päälle. Ja kun homma alkaa toimia, niin taustanauhahan kannattaa siinä vaiheessa kokeilla häivyttää kuuluvista.

Kokemus oli todella positiivinen. Aluksi opiskelijat hieman ihmettelivät heille erilaista tapaa lähestyä laulamista, mutta kaikki kokeilivat kaikkea. Opiskelijoista tuli myös vapaaehtoinen solistiryhmä. Tehtävän tavoite oli saavutettu: opiskelijat saivat kokeilla erilaisia tapoja tuottaa ääntä lauluryhmä-toiminnan kautta.

Varsinainen oivallus tapahtui aivan yhtäkkiä kesken harjoittelun: me teemme yhdessä musiikkia! Jokainen "stemma" on osa soivaa kudosta. Tätä ei opiskelijoiden tarvinnut ilmaista ääneen, vaan sen huomasi tekemisen intensiivisyydestä ja kuuli soinnin aukeamisesta.

CC@Pixabay
Alkuperäinen idea työtavasta ja tehtävän rakentamisesta on Annika Tepposen. Olen saanut Annikalta luvan kertoa aiheesta tässä blogissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti